lördag 20 mars 2010

I morse var det +3 och sol. Under dagen gick det upp till +10! Nu i kväll är det fortfarande plusgrader.
Idag var det dags att åka till Högbo, Sandviken för SSRK utställning. Det var otroligt lerigt utanför ridhuset så Sarah bar in Budda. Det betydde att vi inte kunde gå någon promenad innan det var dags att ställa. När vi var i ringen tyckte jag att det gick rätt bra. Det var inga problem med att ställa honom. Men när vi sprang ville han fram till hunden framför, vilket gjorde att jag höll emot. Detta bidrog till att han fick dålig kritik för sitt steg och åkte ut med en 2:a. Domaren Nina Karlsdotter gav Budda följande kritik: Maskulint huvud där nospartiet kunde vara något längre och kraftfullare, mörka ögon, bra ögonkanter, välsatta öron, bra nacke, plan överlinje, något kort kors, behöver utvecklas i kroppen, passande benstomme, bra fötter, knappa vinklar, steget kunde vara längre och mer utsträckt fram, fin päls, priset pga vinklar och rörelser. 2:a pris
Jag blev mycket besviken, men det är bara att ta nya tag. Nu vet jag vad vi behöver träna.
På kvällspromenaden har vi sprungit! Med hjälp av en liten dummy fick jag en förväntan framåt, vilket hjälpte till att förlänga hans steg. Dessutom sprang han med löst hängande koppel och när jag var nöjd med hans steg kastade jag iväg dummyn. Det gillade Budda! Fördelen med att det gick som det gick idag är att jag nu har fått konkreta mål att jobba med!
Just nu är Budda på bushumör och försöker få fart på husse, vet inte om han lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar