söndag 30 oktober 2011

Idag vaknade vi tidigt, som tur var hade vi en timme tillgodo eftersom det är vintertid från och med idag. Jag gick ut med Budda och sen fick han sitta i bilen och ladda medan jag gick in och åt frukost. Stax efter 8 åkte vi iväg mot Grycksbo och Hamsarvet. När vi kom dit kom även domaren Eva-Lisa Hoel. Vi tog våra hundar och gick åt var sitt håll. Budda och jag gick iväg och rastade och gjorde några RL-moment som uppvärmning. Sen var det in i bilen igen och upp i skogen mot spåret.
Budda var mycket laddas när jag plockade ut honom och han vill inte så gärna sitta still och vänta på att få gå spåret. Men han satt fint medan jag gick ner och rekade spårstarten.
Budda tog spåret bra och spårade kanon. Idag såg jag tydligt hur han spårade återgången. När vi kom ut på ett hygge spårade han en bit ut och inte i spårkärnan, men kom tillbaka och fortsatte att vara spårnoga. Tog alla vinklar utan problem! Skottet var idag betydligt starkare än när Gustaf sköt, men det var inget problem. Det som däremot är problem är att han slutar spåra efter skottet eftersom han lärt sig att det inte är långt kvar till klöven. Han ringade runt en stund innan han hittade klöven, men vi fick vårt tredje 1:a pris och Viltspårchampionatet!!!! Har nog fortfarande inte fattat det!
Domaren Eva-Lisa Hoel skrev: Tar snabbt an spåret och klarar alla sträckor och vinklar utan tvekan. Spårförmåga: utmärkt. Arbetstempo: Lämpligt. Självsständighet: arbetar helt självständigt.  Allmänt omdöme: En hund som spårar effektivt genom hela spåret. Endast efter skott blir det "sök i ringar och ringar in klöven" Grattis till championatet. 
Sen åkte vi till Bäsna och tränade dubbelbox med Ninnie, Sofia och Katrin hela em. Budda var kanonduktig och jobbade för att få leka med Ninnies pipkatt!
Nu vill Budda krypa i säng utan kvällskiss, han är nog  rätt trött tror jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar