lördag 1 oktober 2011

I torsdags på fm åke Budda och jag upp till Skuggarvet för att gå vårat första öppna viltspår. Vi mötte domaren Gustaf Nilsson hemma hos honom och åkte sedan ut till spåret. Gustaf var jättegullig med Budda och gick till honom i bilen och lät honom ta kontakt i lugn och ro innan han kontrollerade Buddas identitet, chipet. Sedan var det dags att gå spåret. Budda tog spåret mycket bra och sedan trodde jag att han snurrade runt i första vinkeln, då säger domaren att Budda spårar "som det står i boken"!! Det var återgångsvinkeln! Sedan gick det lungt och metodiskt hela spåret. Budda satt bredvid mig när domaren sköt och var helt lugn. Skottet lät mycket mindre än skotten på klubben som vi tränade förra veckan. När han skulle återuppta spårandet gjorde han en liten gir runt domaren innan han tog spåret igen och hittade sin älgklöv!
Domaren skrev: Tar sig an spåret direkt, spårar bra, återgångsvinkeln ringas bra, spårar bra utan tvekan, vinkel 3, genar någon meter i vind, ok
Spårförmåga: utmärkt. Arbetstempo: Lämpligt. Självständighet: fullt tillräcklig. Skottprövning: Godkänd. Spårtid: 14 min. Allmänt omdöme: En hund som gör ett mycket bra spårarbete i ett utmärkt tempo. 1:a pris
Budda tog sin klöv men bytte utan problem med köttbulle. Han fick sedan bära klöven tillbaka till bilen. Budda hade mycket gärna velat gå mer spår på en gång, det här gillar han!!
Det kändes så skönt att få ett kvitto på att jag tränat rätt, eftersom jag inte har tyckt att det gått så bra när vi tränat.
torsdag em åkte vi till Bäsna för årets sista kvällsträning. Jag var tveksam hur Budda skulle agera efter det som hände i Norberg. Vi körde på lägre hinder bara för att få lite mer glädje. Vi byggde upp en klass 3 agilitybana. Första vändan belönade jag Budda flera gånger under banan och efter omständigheterna gick det bra. Han var inte helt fokuserad, men visade inga tecken på rädsla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar