tisdag 28 december 2010

Idag var det lite varmare ute. På morgonen uppvaktade vi Sarah som fyller 20 år idag! Budda hjälpte henne gärna med paketöppnadet.
Även idag jobbade jag och Anders och Budda gick lunchpromenaden utan mig.
Vi tog det lugnt på em och på kvällen åkte vi och hämtade Marie och Pi för att även i kväll åka till ridhuset i Källviken för agilityträning.
Ninnie byggde iordning en hoppkombination som vi fick göra i 2 varianter. Först "stop and run" då man ska ta ett hinder och vända tillbaka på ett hinder bredvid och sedan över till andra sidan och göra likadant. Det gick hyfsat för oss. Men sedan skulle vi göra så att hunden vände tillbaka mellan hindren genom att visa med andra handen att hunden ska komma mot mig och sedan springa vidare till nästa hinder. Här trasslade jag till det och lyckades få Budda på fel sida om mig eftersom jag bytte håll. Men efter många försök så lyckade jag till slut! Budda gjorde precis det som jag visade hela tiden, han är super! Avslutningen på den andra kombinationen var tre hinder som stod bredvid varandra som ett staket. Hundarna skulle hoppa ut på det första och in på det andra och sedan ut på det tredje. Även här visar man med olika händer och lägger den hand man inte visar med på ryggen. Detta fixade vi på en gång!!!
Den andra banan Ninnie byggde var med slalom riktad mot väggen på ridhuset och en tunnel i ett U mot andra väggen och ett hopphinder emellan. Sedan stod det hopphinder utplacerade på båda sidorna. Budda och jag testade att ta tunnel, hopp och slalom, men det blev för svårt för Budda. Men 12 pinnars slalom mot väggen gick bra. Sen fick vi själva hitta på vilken väg vi ville ta hindren och Budda och jag körde en vända runt bara för att få upp ordentligt med fart, det gillar Budda! I kväll fick Budda vara i sin bur när han inte körde. Han var lite upprörd först, men sen gick det hur bra som helst. Jag kunde ha buren på läktaren och där fick han vara i fred och slapp att se oss. Skönt att han kunde vila och att vi slapp konflikterna med hästbajset!
Även i kväll somnade han gott när vi kom hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar