måndag 15 augusti 2011

Det har varit en händelserik vecka. I tisdags var Budda och jag ute i skogen och Budda upptäckte att det fanns blåbär och att de var goda att äta, lycka hela skogen full av belöningar!!
På kvällen var jag ut och hjälpte till med att göra i ordning för onsdagens inoff agilitytävling.
onsdagen åkte vi till klubben för att vara med på tävlingen, dessutom var jag funktionär. Det var kanske inte så dumt, för jag hann inte att tänka så mycket utan bara körde. Budda hann inte heller vara ute och stirra upp sig utan fick sitta i bilen och ladda. Vi körde 3 lopp, först agilityklass vilket var ett lopp som vi skulle diska oss i eftersom vi inte tar gungan. Men som Ninnie sa en nollad disk! Han gjorde, i stort sett, det jag bad honom om. Han tog visserligen A-hindret utan lov, men gjorde ett snyggt kontaktfält, så jag är nöjd. Första hoppklassen var lite bökig i början och då tappade Budda intresset och började se sig om, dessutom pratade domaren med honom och det var ju spännande tyckte Budda....
Andra hoppklassen var mer en Buddabana, jag strulade lite på slutet, men vi nollade och kom 4:a!! KUL!
Torsdagkväll åkte vi till Bäsan och tränade. Vi var nog trötta allihop, men alla utom Marie och Lotta var med! Budda var supertaggad och körde på, men jag glömde bort vart jag skulle några gånger. Det som däremot var roligt var att vi kunde ta bort 2 lastpallar på gungan och att Budda, och Bosse, sprang på lika bra ändå!! Nu vill vi fortsätta så att vi blir klara någon gång!
Lördagkväll la jag ut ett viltspår till Budda, gjorde det lite längre och med en oblodad återgång.
söndagmorgon var vi ut i skogen för att ta spåret. Fast klockan bara var 9 så var det varmt. Budda tog spåret bra i början, men sen tappade han bort sig vid först vinkeln. Antingen hade klöven inte varit tillräckligt tinad, eller så hade det precis gått rådjur över spåret, jag vet inte. Men jag gick tillbaka och han fick ett nytt försök, då tog han vinkeln utan problem! Sedan gick det rätt bra fram till återgången, han blev förvirrad, visste inte hur han skulle göra. Men han hittade ut tillslut så att vi kunde fortsätta. När vi kom till sista vinkel och han hade spårat i över 30 minuter så tappade han bort även den. Men då var det inte så långt kvar så vi gick mot slutet och han fick leta upp spår och skånk. En mycket lycklig, men trött hund, hittade det han sökte. Idag var det inga problem med morrningar och med att vakta skånken. Jag kunde byta med godis flera gånger!
söndag eftermiddag åkter jag och hämta vi Marie och Pi och åkte till klubben för att träna kontaktfält. Pi har fått problem med att hon hoppar över kontaktfältet på vägen upp på balansen och har av Ninnie fått låna ett plaströr som hon sätter fast på hindret. Med hjälp av det så gör Pi som hon ska. När Budda skulle gå på balansen så hade vi glömt att ta bort det och på filmen syns vad som hände.



Han är en liten fegis!!
Vi testade att ta bort lite mer från gungan så att överslaget skulle bli lita mer än i Bäsna och det gick hur bra som helst! Kontaktfälten fick vi bakläxa på. Eftersom jag belönar med godis mer nu så vänder han upp huvudet och tittar efter godis i stället för att ha nosen kvar på targeten och vara riktad framåt.... hem och träna mer nostarget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar